Kilka słów o taśmach filmowych

Fomapan R100

Wg. mnie jedna z lepszych czarno białych odwracalnych taśm filmowych. Czułość 100 ASA. Dostępna jako double super 8 (DS8, 2 x super 8 mm), normal 8 (2 x 8mm) i konfekcjonowana w kasecie super 8 (jedynie w zagranicznych sklepach internetowych). Daje przyjemny, kontrastowy i drobnoziarnisty obraz. Czułość 100 ASA, a więc bez problemów można ją ładować do każdej kamery, nawet najprostszej - odczytującej tylko 2 prędkości filmów (np. Bauer C8, który prawidłowo odczytuje jedynie taśmy o czułości 25 i 100 ASA (filmy typu D) oraz 40 i 160 ASA (filmy typu T).

Orwo UP21

Taśmy Orwo UP21 od kilkudziesięciu lat nie są już produkowane, jednak można je cały czas znaleźć na aukcjach internetowych. Nominalna światłoczułość 100 ASA.  Z doświadczenia mogę stwierdzić, że taśmy, których termin ważności upłynął pod koniec lat 80 lub na początku lat 90 nadają się bez problemu do użytku. Oczywiście zawsze może zdarzyć się, że taśma była przechowywana w bardzo wysokiej temperaturze i dużej wilgotności, a więc straciła swoją światłoczułość i jest praktycznie bezużyteczna, jednak wszystkie Orwo UP21, które naświetliłem wychodziły bardzo dobrze, z przyzwoitym kontrastem i ziarnem, nawet wtedy, gdy były naświetlane nominalnie, czy na 100 ASA.

Swiema 50

Radzieckie taśmy filmowe, rzadko już spotykane na aukcjach internetowych. Czułość 50 ASA. 15 metrów taśmy 1 x super 8 znajduje się w metalowym pudełku w czarnej kopercie. Taśma nawinięta jest na plastikową tuleję i na początku posiada specjalne nacięcie, a więc jest przygotowana do załadowania do kasety wielokrotnego użytku. Jakość zastosowanej emulsji jest ewidentnie niższa niż w opisanej wyżej Orwo UP21, a więc obraz jest mało kontrastowy i stosunkowo gruboziarnisty (pomimo niskiej nominalnej czułości taśmy). Jednak odpowiednio naświetlona i wywołana daje przyzwoity obraz. Należy pamiętać, aby w kamerze ustawić kompensacje ekspozycji (jeśli kamera posiada taką funkcję) i prześwietlić materiał o 1 EV, a następnie przy obróbce skrócić czas pierwszego wywołania. Zwracam uwagę, że czułość 50 ASA nie jest obsługiwana przez większość kamer (no chyba, że kamera posiada manualne ustawienia wyboru czułości filmu), a więc kaseta powinna mieć nacięcie 40 ASA (D - daylight).